HIDUP utk MATI

hanya mati pintu bertemu dengan Allah bagi orang yang beriman

7:32 AM

Cara Pengebumian Jenazah

Posted by leekecix

Kita seringkali melihat orang lain dikebumikan. Adakah anda mengetahu bagaimana proses pengebumian menurut ajaran Islam dijalankan? Untuk berkongsi bersama korang semua, aku nak menaip sikit mengenai topik ini. Jadi jemputlah baca kalau korang menginginkan ilmu dan ingin tahu.



Berikut adalah beberapa fakta mengenai tajuk post kali ini:

  1. Jenazah muslim tidak dikuburkan bersama mayat orang kafir dan sebaliknya.
  2. Disunatkan mengubur jenazah di kawasan perkuburan.
  3. Para syuhadah hendaklah dikuburkan di medan peperangan iaitu tempat mereka syahid dan tidak boleh dipindahkan di tempat lain.
  4. Boleh dikuburkan jenazah pada malam hari.
  5. Jenazah dibawa ke kubur dengan menggunakan pengusung 4 penjuru.
  6. Bagi orang yang melihat jenazah diusung ke perkuburan, disunatkan dia berdiri sehingga mayat itu hilang daripada pandangan.
  7. Boleh menguburkan dua jenazah @ lebih dalam satu lubang kubur kerana keadaan terdesak @ darurat.
  8. Sekurang-kurangnya kubur bagi mayat itu ialah lubang yang dapat menghalang bau serta dapat melindungi mayat dari binatang buas.
  9. Mengumpulkan beberapa jenazah yang mempunyai hubungan krabat adalah baik dan digalakkan.
  10. Kubur hendaklah digali secara melintang kearah kiblat.
  11. Cara meletakkan mayat itu di dalam kuburnya, hendaklah mayat itu dimasukkan dengan menghulurkan kepalanya ke dalam dan disambut oleh tiga orang yang berada di dalamnya. Kemudian dibaringkan di atas lambung kanan menghadap kiblat. Kemudian di tutup degan liang lahad dan dikambus.
  12. Jika mayat ditanam dengan membelakangkan arah kiblat @ menelentang @ disembamkan mukanya ke tanah, wajib digali dan dibetulkan semula.
  13. Sesudah lubang kubur ditimbus, tanah hendaklah ditinggikan sejengkal dan diratakan, kemudian dipacakkan batu nisannya di bahagian kepala dan kakinya, dicacakkan pula daun-daun yang kehijaun, lalu dijuruskan air di atas kubur itu dimulai dari kepala di pihak kanan hingga dua kakinya.
  14. Orang yang membaca talqin duduk di bahagian muka mayat dengan membelakangkan kiblat.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts