HIDUP utk MATI

hanya mati pintu bertemu dengan Allah bagi orang yang beriman

3:46 AM

SUDUT PANDANG PENERIMA NIKMAT

Posted by leekecix


Islam mengajar kita mensyukuri nikmat. Setiap apa yg ada pada kita adalah nikmat. Nikmat 'Islam' adalah nikmat paling besar kepada kita. Selain tubuh badan, kesihatan, harta, keluarga, dll. Apabila kita mendapat nikmat, apakah yg kita lakukan? adakah mendongak ke langit, bermegah2, atau mendabik dada? ataupun masukkan nikmat dlm beg dan berdiam diri?

"Kasih sayang Allah s.w.t kepada hamba-Nya adalah melebihi kasih sayang ibu kepada anaknya"

Sesungguhnya semua orang mendapat nikmat, oleh itu nikmat Allah s.w.t jangan dipandang kecik besar banyak sikit. Hendaklah dipandang siapa yg memberi nikmat. Kalau melakukan dosa pun begitu, jangan dipandang dosa kecil atau besar itu, pandanglah kepada siapa kita lakukan dosa itu, nescaya kita akan tergolong dalam orang2 yg sentiasa beringat.

Contohnya apabila kita melancong ke luar negara; England, Italy, Peris, dll. Kita belikan buah ~pala~ yg harganya 2ringgit setengah(dah convert). Bila sampai Malaysia, kita pun bagi jiran sebelah rumah sebagai buah tangan dari luar negara. Jiran pun cakap, pegi jauh2, ini je yg kau belikn kat aku.....(wah,banyak songeh!)

Ini biasanya berlaku. Sebenarnya jangan dipandang buah pala itu, pandanglah ingatan kawan kita itu terhadap kita. Walau jauh melancong tetapi masih mengingati kita.Kerana ingatan itu lebih bermakna dari buah pala yg dibelikan. Ingatan itu yg mahal. Begitu juga dengan pemberian Allah s.w.t terhadap kita. Jangan dipandang besar kecik nikmat itu, pandanglah ingatan Allah s.w.t terhadap kita dan ingatan itu lebih bermakna dari nilai nikmat itu. Barulah kita pandai menilai pemberian Allah s.w.t terhadap kita dengan sebenar2 syukur.



Setiap apa yg kita punya bukan hak milik kita selamanya dan sesungguhnya ada kalanya nikmat yg kita punya ini tidak ada pada sesetengah orang. Oleh itu, kembalilah kepada Allah s.w.t pemberi segala nikmat kerana hanya Allah s.w.t sahaja yg mengetahui apa yg ada di langit dan di bumi.

Ramai orang tersalah sangka mengenal nikmat, adakalanya nikmat itu memberi rahmat kepada kita, dan adakalanya sebagai menguji keimanan kita. Contohnya orang yg sibuk berurus niaga, mencari kekayaan dunia. Ketika penuh wang di 'poket' jarang nampak berjemaah di surau. Jika ditimpa musibah, perniagaan mundur, baru nampak ke surau untuk berdoa dan mengingati Allah s.w.t. Ini adalah sikap yg perlu dibuang dan tidak patut berlaku.

Sebagai penutup, penerima nikmat ada dua jenis:
  • Penerima standard a*jing: bila tak dapat bersabar, bila dapat bersyukur.
- sifat ini adalah selemah2 penerima nikmat, mengapa seperti a*jing?, pabila tidak mendapat makanan tidak digigit tuannya (bersabar), dan pabila mendapat makanan terkotek2 ekornya.
  • Penerima standard insan: bila tak dapat bersyukur, bila dapat diagih-agihkan.
- sifat ini adalah setinggi2 penerima nikmat, pabila tidak mendapat nikmat masih bersyukur dengan nikmat yg lain dan apabila mendapat nikmat, dikongsi bersama supaya nikmat itu dapat dirasai oleh orang lain.

sekian dari penerima nikmat juga.........



0 comments:

Post a Comment

Popular Posts