HIDUP utk MATI

hanya mati pintu bertemu dengan Allah bagi orang yang beriman

12:01 PM

KURUS

Posted by leekecix

Aku tergolong dalam insan yang kurus, walaupun selalu diketawakan dan dijadikan bahan gurauan, aku merasakan ini adalah kejadian Allah s.w.t. dan dengan itu aku bersyukur. Alhamdulillah masih sihat....

Ramai juga yang pendek, gemuk dan lain-lain. Tapi bukan itu yang nak diceritakan. Tajuk artikel ini ialah kurus dan hasil pembacaan, terdapat beberapa faktor utama seseorang itu kurus. Antaranya ialah:

  1. Faktor keturunan
  2. Kelainan metabolisme
  3. Menderita penyakit tertentu contoh: diabetes, infeksi cacingan, anemia, kanser.
  4. Diet lemak secara berlebihan

Prof.H.M.Hembing Wijayakusuma dalam kajiannya menggariskan beberapa cara untuk menambahkan berat badan. Berikut adalah tiga cara yang dicadangkan:
  • 3 ruas temu kunci, 1 ruas temu giring, 1 ruas lempuyang, 1 ruas temu hitam diparut. Tambahkan 3 ruas asam jawa. Peras dan saring. Diminum secara teratur.
  • 1 buah pir, 1 buah apel, 1 buah wortel, dan 3 ruas asam jawa dijus. Diminum secara teratur.
  • 1-3 buah kiam boi/sun boi dimakan tiap hari. Lakukan secara teratur.

Kajian demi kajian dikaji oleh orang bijak pandai demi menolong insan yg mempunyai badan yang kurus. Secara amnya, makan banyak dan kerap membolehkan berat badan meningkat. Bersukan dan berpeluh akan meningkatkan keinginan untuk makan. Walaubagaimanapun, sebenarnya orang yang punya badan perlu bersungguh-sungguh untuk meningkatkan berat badannya sendiri.

Orang disekeliling, rakan, keluarga, mahupun pasangan perlu memberi sokongan kepada mereka ini. Antaranya ialah memberi nasihat, mengingatkan supaya makan pada tepat masanya, makan bersama-sama, dan mungkin juga lebih baik anda mengeluarkan sedikit belanja dan belanjalah orang yang kurus ini makan.........sekian ~~~


[gambar hanya hiasan dan bukan aku ataupun mmber2 seangkatan]

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts