HIDUP utk MATI

hanya mati pintu bertemu dengan Allah bagi orang yang beriman

5:12 AM

Kehidupan bekerjaya

Posted by leekecix


Aku nak berkongsi pengalaman baru yg aku tempuhi di tempat baru. Sebelum cerita panjang. Mcm ni lah secara ringkas hidup sehari aku.

Time kerja, gerak pegi sekolah pkl 7.00 am lebih kurang. Lebih kurang 2km je nak ke sekolah. Cume biasalah Persiaran Kewajipan ni adalah antara jalan tersibuk di Malaysia. Jadi sampai sekolah pkl7.20. Ambil masa 20 minit utk 2km.

Sampai je sekolah,parking baik punye bawah bumbung. Pegi pejabat, key in kehadiran guna komputer dan menuju ke bilik guru. Sekolah Kebangsaan Sri Subang Jaya ni dalam taman perumahan orang berduit. Jadi murid-murid agak berduitlahkan. Tapi bukan itu yg aku nak cerita, ini pasal cerita aku,bukan pasal budak2 yg belajar kat situ.

Selesai mengajar apa semua, balik dalam pkl 1.30, kalau tak da mesyuarat, LDAP atau aktiviti koko.

Balik je sampai rumah dalam pukul 2 lebih. Rumah pulak apartmen tingkat 3. Lokasi dan kondisi memang best dan selesa.

Time cuti hujung minggu pulak, aku join main badminton kat SK Subang Jaya jiran kepada sekolah aku bersama guru2, arkitek, ahli peniagaan yg tinggal area berdekatan. Seronok dan enjoy sbb semua main macam satu keluarga, macam abg dgn adik. Akhirnya aku jumpa jugak port utk bermain dengan senang hati. Abg “ak’laken” yang memperkenalkan port tu dan memperkenalkan diri aku ni kat dorang. Main enjoy dan tak tertekan langsung. Futsal,renang, joging, dll adalah antara ativiti hujung minggu jugak.

Ustaz Aizil, rakan sejawat dan duduk sebelah aku kat bilik guru. Kebetulan dia ddk kat kuarters guru sebelah apartmen aku. Dia mmg banyak membantu, dari cari rumah, bab kerja, pengalaman, motivasi, memang baik. Dia ni belajar kat mesir time aku darjah 1. Umur beza 13 tahun. Dah kahwin dan anak comel2. Mengajar al-Quran, tajwid, bahasa arab, dll kat surau kuarters guru. Master bahasa arab. Amat merendah diri dan sempoi. Ada hikmahnya aku bertemu dgn orang mcm ni sebenarnya. Alhamdulillah benda2 luaran ni banyak membantu utk hidup di kawasan yg paling maju kat Selangor ni.

Rakan serumah pulak semua orang Penang. 3orang bekas IPTHO dan seorang Teknik Cheras. Ini lagi satu benda yg best, semua kaki solat dan mengaji punya org. Jadi selamat aku jumpa mmber2 rumah yg amat baik. Kebetulan 3 orang bekas IPTHO tu mmber abg aku jgk time kat maktab.

Semua mcm kebetulan tapi sebenarnya, aku rasa amat bertuah sbb benda2 ni yg menggembirakan aku disebalik masalah pribadi yg masih belum selesai dan masih menantikan penyelesaian............... Jika masalah ini pun selesai, hidup aku akan lebih bermakna.sekian..........

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts