HIDUP utk MATI

hanya mati pintu bertemu dengan Allah bagi orang yang beriman

9:54 AM

aku yg lupa asal usul....

Posted by leekecix

sedikit emo ttp ini kenyataan hidup aku...tak pernah diceritakan kpd sesiapa pun sblm ini...sbb aku baru sedar mlm ni (12/5/2010)....yg aku telah terlampau banyak lupa kenangan2 lalu dan kawan2 aku dl....

aku yg lupa sejarah aku sendiri...mula2 aku ingin ceritakan mengenai tempat aku dibesarkan sejak kecil...aku dibesarkan di kroh @ keroh @ keruh @ pengkalan hulu,perak. berikut adalah peristiwa penting yg aku ingat...

dari tahun 1988-2004(awal tahun) aku tinggal di sini.

tadika & sekolah kebangsaan kroh (SKK)

  • tadika-aku bergaduh time sukan tadika sbb pancing aku buat dgn dahan pokok jambu dpn rmh aku je,abah aku buat,entah sape tah,mengaku die punye..apa lagi,gaduhla.aku tolak budak tu,pastu dia nangis.
  • tadika-aku kalah pertandingan tiup belon(aku tak reti tiup sebenarnya,tak kembong langsung belon tu)
  • tahun 1 sampai tahun 2 - aku lupa langsung.......
  • tahun 3 - aku ingat dua je,kepala aku berdarah teruk 2kali,mula2 aku kena kayu bawah tangga,pastu kene dahan pokok. yg kedua,aku ambil PTS...kemalangan...
  • darjah 4 - aku lupa jgk......
  • darjah 5 - aku ingat dua hal,yg aku ingat aku naik kelas pertama 5 wawasan & aku jadi kadet kebersihan sekolah,dpt topi free.....
  • darjah 6 - aku ingat,aku wakil bola baling(final hujan lebat,kalah penalti),lari 4x100m dgn 4x200m dpt emas,ambil upsr.

sekolah menengah pengkalan hulu (SMKPH)
  • tingkatan 1 - aku lupa.......
  • tingkatan 2 - wakil catur(nombor 5 daerah) & badminton(kalah daerah)
  • tingkatan 3 - wakil catur(nombor 3 daerah), badminton(kalah daerah), hoki(nom 3 daerah), lompat jauh(johan),lompat tinggi(johan),lari 100m(naib johan)..gaduh kes aswadi kacau gf sape tah..aku kena belasah teruk kat kem jati diri sbb geng tu tak puas hati sbb time aku jd pengawas,aku lapor pasal dorang isap rokok....PMR....
aku pindah gerik tahun 2004 sampai skrg.....

sekolah menengah kebangsaan batu 4 (SMK.Batu 4)
  • tingkatan 4 - kejutan budaya sbb 80% dak cina dlm kelas....cara hidup,suasana,semua berubah....rmh pun kecik.dpt motor.badminton(kalah daerah),bola tampar(kalah daerah).tahun boring..
  • tingkatan 5 - badminton(kalah daerah lagi!),bola tampar (kalah daerah), forum remaja (naib johan daerah),kuiz agama(naib johan daerah),kem2 kecemerlangan(bnyk sngt nak tulis), pindah rmh baru,imam besar sekolah....spm....
dah hbs time sekolah...mcm tu la..aku dah lupa bnyk,cuma itu je aku ingt dan ada lagi tak sampai 10perkara je aku ingt..yg lain aku lupa....aku pun pelik...mcm mana boleh lupa....

  • 2006-plkn(2bulan je),temu duga cikgu kat maktab Ipoh, tawaran UITM(abah aku tak bg pegi), tingkatan 6 bawah ( 2bulan je), masuk maktab sultan abdul halim....
  • 2007-2010.....bnyk sngt nak cite 3 tahun terakhir ni sbb aku ingt bnyk lagi...hahaha,,,,,
sebenarnya manusia akn lupa waktu mula dtgnya ke dunia, manusia akn makin ingat waktu penghujungnya(mati)....setelah 2 dekad aku hidup...itu kenangan hidup aku...kenangan membuat seorang itu makin matang.time sekolah menengah adalah time paling perasan besar,lps hbs sekolah,baru tahu yg dunia ni besar lagi.aku tak la teruk sngt wkt sekolah,siap dpn anugerah sahsiah terbaik dua tahun berturut2.tp bila masuk maktab,aku jadi seorang yg merendah diri......

aku tulis ni,bukan utk nak bg tahu semua org,tapi,sebagai ingatan aku masa depan...aku mmg lupa ramai kawan2 aku dl.sampaikan nama pun lupa,bila ada kawan aku dtg rmh,aku lupa nama dia....aku kadang2 lupa diri dan buruk laku...semoga seorang insan dpt membantu aku menjadi yg lbh baik.....

tak mudah utk sampai ke tahap ni,exm bukan main bnyk....selekoh jln & selamat dr kemalangan, mengelak dr mcm2...utk hancurkan masa depan aku? tak sanggup aku buat....semoga kehidupan aku semakin baik bersama org yg tersayang.....insya-Allah....

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts