HIDUP utk MATI

hanya mati pintu bertemu dengan Allah bagi orang yang beriman

8:25 PM

ISLAM DAN POLITIK

Posted by leekecix


Ramai yg juling air melihat isu ini di pentas Malaysia. Ada pihak yg memisahkan politik dgn agama, dan berlakulah perpecahan antara mukmin. Ada yang mengatakan mempolitikkan agama, ada yg mengatakan, menyalahgunakan agama, dan bermacam-macam lagi. Ini disebababkan ceteknya ilmu dan pemikiran yg sempit. Ramai orang yg ingin bercakap hal agama, tetapi tidak punya ilmu. Ada yg ingin bercakap, tetapi rakan-rakan menghina kerana kejahatan yg dia lakukan dahulu. Semua manusia berubah, cepat, perlahan, tergesa-gesa ataupun tidak berubah. Tetapi dalam konteks negara kita, negara kita bukanlah negara islam, mahupun negara islam moden. Mengapa? Berikut adalah pandangan sarjana yg kebanyakannya bukan dari orang Islam, tetapi faham Islam itu.... Berikut adalah kata mereka...

  1. Dr. V. Fitzgerald (4) berkata: "Islam bukanlah semata agama (a religion), namun ia juga merupakan sebuah sistem politik (a political system). Meskipun pada dekad-dekad terakhir ada beberapa kalangan dari umat Islam, yang mengaku diri mereka sebagai kalangan 'modernis', yang berusaha memisahkan kedua sisi itu, namun seluruh gugusan pemikiran Islam dibangun di atas fundamental bahawa kedua sisi itu saling bergerak dengan selaras, yang tidak dapat dipisahkan satu sama lain".
  2. Prof. C. A. Nallino (5) berkata: "Muhammad telah membangun dalam waktu bersamaan: agama (a religion) dan negara (a state). Dan batas-batas teritorial negara yang ia bangun itu terus terjaga sepanjang hayatnya".
  3. Dr. Schacht berkata (6): " Islam lebih dari sekadar agama: ia juga mencerminkan teori-teori perundang-undangan dan politik. Dalam ungkapan yang lebih sederhana, ia merupakan sistem peradaban yang lengkap, yang mencakup agama dan negara secara bersamaan".
  4. Prof. R. Strothmann berkata (7): "Islam adalah suatu fenomena agama dan politik. Karana pembangunnya adalah seorang Nabi, yang juga seorang politik yang bijaksana, atau "negarawan".
  5. Prof D.B. Macdonald berkata (8): "Di sini (di Madinah) dibangun negara Islam yang pertama, dan diletakkan prinsip-prinsip utama undang-undang Islam".
  6. Sir. T. Arnold berkata (9): " Adalah Nabi, pada waktu yang sama, seorang kepala agama dan kepala negara".
  7. Prof. Gibb berkata (10): "Dengan demikian, jelaslah bahwa Islam bukanlah sekadar kepercayaan agama individual, namun ia merngkumi berdirinya suatu bangun masyarakat yang independen. Ia mempunyai cara/unsur tersendiri dalam sistem kepemerintahan, perundang-undangan dan institusi"
Maka, politik tidak boleh dipisahkan dgn agama Islam. Pemikiran ini nampak seperti mudah dan ringkas, tetapi kesannya amat besar. Contohnya negara Malaysia kita ini. Fikir-fikirkanlah. Mungkin ada banyak pergerakan-pergerakan di bawah sana yg masih bergerak secara tersembunyi, tetapi percayalah, saya mengatakan dengan penuh tanggungjawab bahawa, anda manusia terpilih. Diantaranya adalah apa yang disebutkan Allah swt dalam salah satu firman-Nya :

وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوْ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُوْلِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمْ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا

“ Dan apabila datang kepada mereka suatu berita tentang keamanan ataupun ketakutan, mereka langsung menyebarkannya. Kalau seandainya mereka mengembalikannya kepada Rasul atau Ulil Amri diantara mereka, tentunya orang – orang yang ingin mencari kebenaran akan dapat mengetahuinya dari mereka ( Rasul dan Ulil Amri ) . Kalaulah bukan karana kurnia Allah dan rahmat-Nya tentunlah kamu akan mengikuti syaitan, kecuali sebagian kecil diantara kamu. “ ( Q.s. An- Nisa’ : 83 )


0 comments:

Post a Comment

Popular Posts