HIDUP utk MATI

hanya mati pintu bertemu dengan Allah bagi orang yang beriman

1:54 AM

Belajar Mengenal DIRI

Posted by leekecix

Sabda Rasullullah s.a.w.:

Maksudnya:

"Sesungguhnya Allah Ta'ala, apabila mencintai sesuatu kaum diujinya mereka itu. Barangsiapa yang ridha, Allah meridhai mereka. Dan barangsiapa yang bersungut, Allah murka terhadap mereka."

Sabdanya lagi, maksudnya:
"Sesungguhnya Allah Ta'ala dengan kebijaksanaanNya telah memberikan kesentosaan dan kemudahan di dalam keyakinan dan keridhaan, dan memberikan kesempitan dan kesusahan di dalam keraguan dan kesungutan."

Orang yang ridha kepada Allah s.w.t. itu ialah orang yang menerima dengan tabah segala ketentuan Allah Ta'ala. Apa saja yang ditakdirkan Allah, meskipun berlawanaan dengan cita-citanya, ataupun tidak diingini oleh hawanafsunya, seperti celaka dalam jiwa dan harta, atau bala' bencana, tekanan hidup, kemiskinan, atau sempit dalam mata pencarian, namun dia tetap sabar dan ridha terhadap apa yang ditakdirkan Allah itu, jiwanya terus tenang, dan tidak pernah bersungut, membangkang atau berganjak walau sedikit pun. Sebab Allah s.w.t. berkuasa melakukan segala sesuatu menurut kehendakNya, tiada sesiapa pun yang boleh menentang atau membangkang di dalam kekuasaanNya.

Hendaklah anda sentisa waspada dari ucapan "kalau begitu" atau "mengapa begitu" atau "bagaimana boleh jadi begitu". Hendaklah anda mengetahui bahawa Allah s.w.t. itu Maha Bijaksana dan Maha Adil dalam segala ketentuan dan keputusanNya, dan bahawasanya Dia tidak akan menentukan bagi seorang hanba Mu'min dalam sesuatu perkara yang dibencinya, melainkan ada sesuatu sebab yang baik, atau kebajikan bagi dirinya, ada balasan yang mulia yang tidak diketahui oleh si hamba Mu'min itu. Lantaran itu, si hamba hendaklah sentiasa menyangka baik terhadap Allah Ta'ala serta ridha terhadap semua ketentuanNya.

Siapa diri kita? Kita adalah hamba dan janganlah pernah mendongak dan bermegah dengan apa yang ada mahupun tiada. Belajarlah mengenal diri dan asal usul kamu di dunia ini............

(sumber: nasihat agama dan wasiat iman)

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts